Czyszczenie i smarowanie łańcucha rowerowego

Dodano 8 kwietnia 2013

Photo credit: -Kevong- via Foter.com / CC BY-ND

Czyszczenie łańcucha jest jedną z najważniejszych czynności, którą rowerzysta powinien wykonywać regularnie. Czysty układ napędowy gwarantuje cichą i bezawaryjną pracę każdego roweru. Dlatego też należy odpowiednio zadbać o tę część naszego dwukołowca.

 W praktyce, aby dobrze wyczyścić łańcuch warto go wcześniej zdjąć z roweru. Dokonujemy tego za pomocą skuwacza, bądź też małego gwoździka, śruby oraz młotka. Oczywiście wcześniej należy znaleźć na łańcuchu odpowiedni pin łączący go w całość, po czym wybić go przy użyciu wspomnianych wcześniej narzędzi.

Gdy łańcuch jest już ściągnięty wato wytrzeć go czyściwem (stara koszula, bądź inny nie potrzebny materiał) wstępnie pozbywając się największego brudu. Teraz do plastikowej butelki z jak największym otworem ( idealnie do tego celu nadaje się butelka po płynie do spryskiwaczy, czy też mleku ) wlewamy benzynę ekstrakcyjną bądź rozpuszczalnik i zanurzamy w nim wstępnie wyczyszczony łańcuch.

Następnie energicznym ruchem potrząsamy butelką przez kilka minut po czym wyjmujemy wyczyszczony łańcuch i wycieramy do słucha. Przed założeniem tego kluczowego elementu napędu rowerowego na swoje miejsce warto wcześniej wyczyścić pozostałe części jednostki napędowej. Najlepiej posłuży do tego stara szczoteczka do zębów, którą wyczyścimy każdy zakamarek naszego wolnobiegu/kasety. Gdy wszystkie składniki jednostki napędowej są już czyste zakładamy łańcuch na swoje miejsce.

To jeszcze nie koniec pracy. Teraz nadszedł czas na smarowanie wcześniej wyczyszczonego łańcucha. Najlepiej użyć do tego specjalnych olejów dedykowanych właśnie do łańcuchów. Nakładamy po kropli oleju na każde ogniwo łańcucha po czym poruszamy korbą, aby ten dokładnie rozprowadził się po łańcuchu. Nadmiar oleju przecieramy ścierką i gotowe!

Z innych zasłyszanych sposobów konserwacji jednostki napędowej wiem, że można do tej czynności wykorzystać łój wołowy, w którym gotujemy łańcuch. Smaruje on rolki łańcucha wewnątrz, oraz nie lepi się jak w przypadku olejów i smarów.

Znam także rowerzystę, który swój łańcuch regularnie smaruje kremem Nivea, tego sposobu jak również wspomnianego wyżej nie próbowałem. Sądzę, że krem będzie łapał kurz, a jego skuteczność okaże się znikoma.

Na zakończenie dodam, że w sieci można znaleźć wiele narzędzi ułatwiających konserwację łańcucha rowerowego, jednak przez wzgląd na ich cenę nie miałem okazji wykorzystać żadnego 😉

Otagowano: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *