Jak dobrze wymalować rower?

Dodano 6 lutego 2013

Photo credit: that.alastair via Foter.com / CC BY-NC-ND

Zanim postawimy sobie odpowiedź na pytanie zadane w tytule artykułu, warto się zastanowić czy w ogóle malować rower oraz po co go malować? Wiedz już u samego początku tego tekstu, że rower wymalowany w domowych warunkach nigdy nie będzie wyglądał jak fabrycznie nowy.

Twój sprzęt jest już poobijany i nosi ślady użytkowania? A może nudzi cię jego kolor? Zawsze możesz go pomalować. Jednak rozwiązanie to ma nie tylko zwolenników, ale i przeciwników. Zacznijmy od głosów będących przeciwko malowaniu. Warto zwrócić uwagę na powtarzające się argumenty mówiące, że rower straci blask, straci również swój niepowtarzalny charakter, nowy kolor nie będzie wyglądał idealnie, a sam proces odbudowy wymaga czasu i pieniędzy. W prawdzie argumenty te mocno przemawiają za powstrzymaniem się od samodzielnego malowania roweru, ale z drugiej strony jeśli masz odstawić swój wysłużony sprzęt w kąt to lepiej podarować mu „nowe życie” i cieszyć się nim jak najdłużej. Zanim jednak zabierzesz się do pracy porządnie wyczyść swój sprzęt, czasem to wystarcza, aby ten odzyskał blask!

Jeśli już zdecydowałeś się na malowanie to warto, abyś zastanowił się czy chcesz zrobić to sam, czy może oddasz tę pracę w ręce profesjonalistów. W sieci roi się od ogłoszeń firm oferujących renowację rowerów. Jeśli budżet pozwala ci na taki wydatek to warto pokusić się i oddać rower do fachowego warsztatu. Przygotowując ten artykuł dokonałem małego rozeznania rynku. Rezultatami już się dzielę. Piaskowanie roweru kosztuje 50 zł, piaskowanie z malowaniem około 150 zł. Piaskowanie wraz z rozebraniem roweru, pomalowaniem i ponownym złożeniem to koszt około 200zł. Możliwe są również dopłaty za lepszy lakier bądź kolor spoza palety RAL. Dodatkowo dochodzą koszty wysyłki roweru w obie strony. Dla porównania w warsztacie samochodowym za usługę malowania ramy rowerowej zapłacimy około 600 zł. Przy czym rama musi być już przygotowana do malowania (nie wiem, ale odnoszę wrażenie, że pan z warsztatu chciał mnie spławić).

Jeżeli twój budżet jest skromniejszy wymaluj rower sam. Oto o czym musisz pamiętać podczas pracy:

  1. Zakupy – przed rozpoczęciem pracy udaj się na zakupy, aby nabyć potrzebne materiały (o ile nie znajdziesz ich w garażu). Potrzebne będą: papier ścierny o różnej wielkości, benzyna ekstrakcyjna (opcjonalnie: rozpuszczalnik, bądź płyn „Ludwik”), farba w spray’u (podkład oraz kolor właściwy dobrany według gustu, można kupić również farbę bezbarwną z utwardzaczem). Przydadzą się jeszcze szmatki bawełniane lub gąbka, ale to można znaleźć w domu.

  2. Przygotowanie roweru – przed malowaniem sprzęt trzeba rozebrać. Podczas tej czynności zachowaj porządek, aby po malowaniu nie okazało się, że zginęły jakieś części. Niektóre elementy przed malowaniem koniecznie zabezpiecz taśmą malarską. W gwinty wkręć śruby, aby te nie zostały zamalowane.

  3. Pozbądź się starego lakieru – po rozkręceniu roweru należy pozbyć się starej powłoki lakierniczej. Zetrzyj ją papierem ściernym. Praca ta wymaga dokładności, jest czasochłonna i męcząca. Jednak dołóż wszelkich starań aby wykonać ją jak najdokładniej. W sklepach można kupić specjalne środki tzw. ściągacze starego lakieru. Ramę maluje się takim produktem, a po kilku minutach ściąga się stary lakier szpachelką. Środek taki w cale nie ułatwia pracy. Przed malowaniem możesz także naprawić niedoskonałości ramy. Wszelkiego rodzaju wgniecenia zamaskuj używając szpachli samochodowej. Gdy jest już wszystko gotowe odtłuść wszystkie elementy, które chcesz pomalować. Możesz do tego wykorzystać benzynę ekstrakcyjną, rozpuszczalnik, czy płyn „Ludwik” rozpuszczony w wodzie.

  4. Nałóż podkład – gdy rama jest już odpowiednio przygotowana do malowania przychodzi kolej na nałożenie podkładu. Pamiętaj o odpowiednim jego doborze. Do jasnego koloru bazowego wybierz równie jasny podkład i odwrotnie do ciemnej bazy zastosuj ciemny podkład. Po malowaniu poczekaj do pełnego utwardzenia. Podkład można przetrzeć papierem ściernym tzw. wodnym (o małych oczkach) aby wyrównać niedoskonałości powstałe podczas malowania.

  5. Malowanie właściwe – gdy podkład będzie już utwardzony przystąp do malowania kolorem bazowym. Po wymalowaniu poczekaj na pełne utwardzenie farby i nałóż kolejną warstwę.

  6. Zabezpiecz kolor właściwy – pomaluj ramę lakierem bezbarwnym, koniecznie z utwardzaczem.

  7. Złóż rower – po pełnym utwardzeniu farby możesz przystąpić do montażu i regulacji roweru.

Malowanie roweru w domowych warunkach wymaga odpowiedniego przygotowania. Gdy przystąpisz do tej czynności pamiętaj, aby zachować ostrożność, pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu oraz daj czas farbie na pełne utwardzenie. Rower tak odnowiony z pewnością będzie cieszył swego użytkownika przez wiele lat.

Otagowano: , ,

2 thoughts on “Jak dobrze wymalować rower?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *