Pielgrzymi szlak św. Jakuba. Via Regia – odcinek IX: Zawada – Pilzno

Dodano 10 lipca 2015

Zawada-Pilzno5Być może nie wszyscy wiedzą, że przez teren gminy Dębica przebiega jeden z najpopularniejszych pielgrzymich szlaków Europy. Jest nim szlak św. Jakuba Apostoła. Kim był św. Jakub, że cieszy się tak dużą rzeszą czcicieli? Dokąd biegną jego pielgrzymie szlaki, aż wreszcie, gdzie spotkamy je w naszej gminie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

Święty Jakub zwany jest też Jakubem Pielgrzymem, bądź świętym Jakubem z Compostelli. Był bratem św. Jana Ewangelisty oraz drugim (po św. Szczepanie) męczennikiem za wiarę Katolicką. Jak mówi legenda, święty Jakub wyruszył do Hiszpanii, gdzie nauczał w imieniu Jezusa Chrystusa. Po swoim powrocie do Jerozolimy stał się jej pierwszym biskupem. Jednak w 44 r.n.e. został pojmany oraz skazany na śmierć. Jak przekazuje tradycja ustna po zajęciu Ziemi Świętej przez Arabów, ciało św. Jakuba przewieziono do hiszpańskiego miasta Iria, gdzie po ataku Maurów na Półwysep Iberyjski miejsce spoczynku świętego zostało zapomniane. Dopiero w IX w. miejscowy biskup Teodomir podążając za spadającymi gwiazdami dotarł na pole, gdzie znajdował się zapomniany grób świętego Jakuba. Miejsce to nazwano Compostela („pole gwiazdy”), jednak w dzisiejszych czasach nosi ono nazwę Santiago (z hiszpańskiego „Jakub”) de Compostela. Od tego okresu rozpoczął się kult świętego Jakuba z Composteli, a Hiszpanię zaczęto nazywać „krajem świętego Jakuba”. Jest on patronem zarówno Hiszpanii jak i Portugalii.1

Droga św. Jakuba z Compostelli. Odcinek IX: Zawada – Pilzno

Chociaż przez Polskę wytyczono kilkanaście tras prowadzących do Santiago de Compostela, skupmy się na szlaku Via Regia biegnącym wzdłuż granicy Dębicy. Odcinek IX rozpoczynający się w Zawadzie, a kończący w Pilźnie jest ostatnim fragmentem trasy w województwie podkarpackim.

Swoją wyprawę rozpoczynamy od Zawady. Mijamy Sanktuarium Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i kierujemy się w kierunku Stasiówki. Jesteśmy w świętym miejscu gdzie od blisko czterech wieków obraz Matki Bożej cieszy się ogromną czcią nie tylko mieszkańców, ale też rzeszy pielgrzymów, którzy zmierzają do tego miejsca. Po drodze napotykamy stacje Dróżek Różańcowych, które w każdą pierwszą sobotę miesiąca gromadzą wiernych na wspólnej modlitwie. O innej trasie biegnącej przez Zawadę przeczytasz tutaj.

Zawada-Pilzno1

Gdy wyjedziemy z lasu wkraczamy na drogę asfaltową. Kilkaset metrów od lasu napotkamy krzyż z wizerunkiem Matki Boskiej Zawadzkiej, tuż obok możemy dostrzec pierwsze oznaczenia szlaku św. Jakuba. Od tej chwili podążamy trasą oznaczoną żółtymi strzałkami oraz pielgrzymimi muszlami św. Jakuba z Composteli.

Pilzno-Zawada2

Mijając przydrożny krzyż wędrujemy wzdłuż lasu do miejscowości Stasiówka. Jadąc drogą biegnącą przez wieś, wędrujemy wzdłuż granicy miasta. Po naszej prawej stronie jest bowiem ul. Wilhelma Macha, zaś po lewej Stasiówka. Jest to jednak tylko krótki odcinek wzdłuż granic miasta. Jadąc dalej docieramy do skrzyżowania obok sklepu spożywczego. My wybieramy drogę w lewo i jedziemy nią około dwóch kilometrów. Tym sposobem dojedziemy do skrzyżowania prowadzącego do kościoła. Napotkamy tam oznaczenia niebieskiego szlaku turystycznego, który będzie nam towarzyszył przez dalszą część trasy. Kamienistą, utwardzoną drogą jedziemy w kierunku pobliskiego lasu. Mimo, że nie jest to najłatwiejszy odcinek trasy, to śmiało można powiedzieć, że rozpoczynamy najprzyjemniejszy fragment całego szlaku biegnącego do Pilzna. Jazda lasem chociaż wolniejsza, jest idealną okazją do obcowania z naturą. Po wjechaniu do lasu cały czas prowadzi nas niebieski szlak wraz z pielgrzymimi muszlami św. Jakuba.

Zawada-Pilzno4

Z Braciejowej kierujemy się do Gumnisk, gdzie naprzeciw kościoła spotkamy kolejne oznaczenie szlaku.

Betonową drogą poruszamy się wzdłuż domostw, a gdy je mijamy jedziemy polną drogą do pobliskiego lasu. Na tym odcinku raczej ciężko o jazdę, czeka nas spacer nie przetartym szlakiem. Dużo łatwiej udać się z Braciejowej drogą asfaltową w kierunku Kałużówki, gdyż poruszając się wyznaczonym szlakiem i tak dotrzemy do tej historycznej polany. W tym miejscu 23 sierpnia 1944 roku 5 Pułk Strzelców Konnych AK dowodzony przez majora Adama Lazarowicza, liczący około tysiąca żołnierzy zmierzył się z nadciągającymi Niemcami. Bitwa ta była częścią akcji „Burza”, a podczas kilkudniowych walk zginęło 50 żołnierzy niemieckich, zaś 60 zostało rannych. Po stronie dębickich wojaków śmierć poniosło 11 żołnierzy, a 4 zostało rannych.2 Więcej o Kałużówce oraz propozycję wycieczki jej szlakiem przeczytasz tutaj.

Z tego historycznego miejsca odchodzimy kierując się nie tylko szlakiem św. Jakuba, ale również zielonym szlakiem turystycznym i szlakiem partyzanckim, który jest oznaczony białą harcerską lilijką. Podążając tym szlakiem wyjeżdżamy z lasu i docieramy do drogi, gdzie biegnie czarny szlak rowerowy. Tutaj kierujemy się w prawo, docierając do oszklonej kapliczki maryjnej. Jedziemy teraz w kierunku wzgórza Maga, a naszym oczom ukazuje się piękno otaczającego świata. Jego kwintesencją jest widok rozpościerający się z góry Maga. Zobaczymy tutaj piękną panoramę doliny Wisłoki wraz z miastem Pilzno i jeziorem w Mokrzcu. Ze szczytu zjeżdżamy drogą asfaltową w kierunku Dobrkowa – wsi założonej w XIII wieku. Tutaj stromym zjazdem docieramy do Gołęczyny, skąd udajemy się w kierunku trasy międzynarodowej E40. Tutaj zachowując ostrożność pokonujemy most na Wisłoce i udajemy się do Pilzna. Tak kończy się podkarpacki odcinek szlaku świętego Jakuba z Compostelli. Trasa z Zawady, którą przebyliśmy w około 5 godzin, nie należy do najłatwiejszych. Jednak przez swoje walory przyrodnicze jest szlakiem, na który powinien wyruszyć każdy miłośnik nie tylko dwóch kółek, ale też regionu dębickiego.

Jeśli chodzi o powrót to jest kilka możliwości. Najszybciej jest wrócić trasą krajową E40, my jednak pojechaliśmy przez Chotową oraz Czarną. W sumie pokonaliśmy blisko 60km.

Na koniec mapa. Nie jest idealna ponieważ rysowałem ją ręcznie, ale może się okazać pomocna:)

Mapę można obejrzeć w zewnętrznym serwisie.

1Red. K. Zieliński, Droga św. Jakuba Via Regia w województwie podkarpackim przewodnik, Rzeszów, s. 5-6.

2Źródło: Tablica informacyjna zamieszczona na polanie „Kałużówka”, odczyt: 19.04.2013r.

Otagowano: , ,

2 thoughts on “Pielgrzymi szlak św. Jakuba. Via Regia – odcinek IX: Zawada – Pilzno